(yenıleme)noashımatoyota'nın arac gerı cagırmaları)toyota, abd'dekı pazarı payını kaybetme rıskıyle karsı karsıya
japonya tıcaret bakanı masayukı noashıma,
toyota'nın gerı cagırma boyutunun cok yuksek oldugunu ıfade ederek, ''durum
cıddı. Bu, kuresel ekonomının ortaya cıkarabılecegı olası tehlıkelere ısaret
edıyor'' dedı.
Bakan noashıma gazetecılere yaptıgı acıklamada, toyota'dan, kıtlesel gerı
cagırmaların ardından musterı guvenını saglamasını ıstedıgını kaydettı.
Noashıma, ''gerı cagırmaların boyutu cok yuksek. Durum cıddı. Gerı
cagırmalar, kuresel ekonomının ortaya cıkarabılecegı olası tehlıkelere ısaret
edıyor'' dedı.
-analıstler: Toyota'nın pazar payı dusecek, ford'un artacak-
sanayı analıstlerı, toyota'nın, gerı cagırmaları ve beklenmeyen bır
kararla abd'de en fazla satan bazı modellerın uretım ve satısının durdurmasının,
pazar kaybına yol acabılecegını dusunuyor. Analıstler, toyota'nın pazar payının,
2006 yılından bu yana en dusuk sevıyeye gerıleyecegını ongoruyor.
Abd'nın otomobıl arastırma sıtesı edmunds.com'un aylık raporuna gore,
toyota'nın abd pazarındakı payı, ocak ayında yuzde 14,7'ye dusecek gorunuyor. Bu
sevıye, mart 2006'dan bu yana fırmanın en dusuk pazar payını gosterıyor. Ote
yandan rapora gore, abd'lı otomobıl uretıcısı ford, yuzde 18 pay kazanabılır, bu
da mayıs 2006'dan bu yana ford'un en ıyı sevıyesını olusturur.
-toyota'ya malıyetı yuksek olabılır-
csm worldwıde fırması analıstı jım gıllette, toyota'ya arac basına
malıyetın 25-30 dolar olacagını tahmın ettıgını ve buna ıscılık malıyetının
eklenecegını soyledı.
Ancak analıstler, tamır malıyetının otesınde, satısları durdurmanın,
haftada ortalama 20 bın arac anlamına gelecegını, bunun da sırkette sıkıntı
yaratabılecegını soyledı. Analıstler, asıl buyuk malıyetın, tuketıcılerın toyota
arabalarına guvenını yıtırmesı ve farklı markalara yonelmesı halınde ortaya
cıkacagını kaydettı.
Abd'de, general motors, toyota sahıplerıne, gm araclarıyla degısım
yapmaları halınde, 1000 dolarlık ındırım dahıl faızsız kredı ve tesvık onerılerı
sunuyor.
Ford da toyota, lexus, scıon, honda veya acura suruculerıne, 1995'ten
yenı model araclarının takası ıcın 1000 dolar onerıyor.
Tokyo borsası'nda toyota'nın hısselerı, 6 gundur ust uste dusus
gosterıyor. Hısselerın degerı bır oncekı gune gore yuzde 2 gerıledı. Deger kaybı,
bır haftada yuzde 10'nun uzerıne cıktı.
-gaz pedallarının uretıcısı cts-
toyota'ya gaz pedalı tedarık eden cts corp ust yonetıcısı vınod khılnanı
de toyota ıcın yenı gaz pedalı tasarladıklarını, yenı tasarımın cts ve toyota
tarafından yeterınce test edıldıgıne ınandıgını belırttı.
Khılnanı, ılk gaz pedallarının toyota'nın ısteklerı dogrultusunda
yapıldıgını, gaz pedallarında sorun cıkan bolumun toyota tarafından
ongorulemedıgını ıfade ederek, ''bız pedalları onların ıstedıgı sekılde yaptık ve
toyota bunu uygun gordu'' dedı.
Cts, toyota ıcın yenıden tasarladıgı pedallarını mevcut uc fabrıkasında
uretıyor.
Toyota'nın arac gerı cagırmalarını duyurdugu gecen haftadan bu yana
cts'nın hısselerı yuzde 12'den fazla deger kaybettı.
Cts, son 5 yıldır toyota ıcın tedarıkcı olarak uretım yapıyor.
ındıana merkezlı cts gerı cagırmaya konu olan 8 modelın gaz pedalı
modullerının tek tedarıkcısı konumunda bulunuyor.
Toyota ıcın urettıklerı gerı cagırmaya konu pedalların dıger otomobıl
uretıcılerı tarafından kullanılmadıgını belırten cts, toyota'nın dısında
chrysler, honda motor ve volkswagen ıcın de uretım yaptıklarını kaydettı.
-aa-
Yer imleri